Prima pagină > ÎNCEPUTUL, KINETOTERAPIE > „MICI” DIFERENTE

„MICI” DIFERENTE


NU as mai fi scris niciodata despre subiectul asta (da, cei care ma cunosc deja au inteles ca este vorba despre copiat), dar am vorbit acum cateva zile cu un fost student de-al nostru care lucreaza in Franta și m-am mirat tare sa-l aud spunand ca tinerii absolventi francezi de kinetoterapie stiu mai multe decat tinerii nostri absolventi atunci cand debuteaza in meserie. Din păcate nu am putut sa-l contrazic, i-am dat doar explicatia: „Da, așa este, dar stii de ce? Pentru că ai noștri marea majoritate incearca mereu sa copieze, sa trișeze, sa se targuiasca, sa dribleze, sa faca sa fie bine…” Ce tampenie ingrozitoare acest „facem sa fie bine”, la fel ca „merge si asa”… Omul a inteles si a fost de acord cu mine, dar imi amintesc ca am scris acum catava vreme pe acest blog un articol despre copiat si nu prea a avut ecou. Ca sa nu zic ca nu a avut ecou deloc si am fost chiar contrazis… Lumea a uitat si a continuat probabil in aceeasi maniera. Zambind, bucurandu-se („hai ca l-am pacalit si pe proful asta!!!!”) si nedandu-si seama ca de fapt isi taie craca de sub picioare…

Ajuns in Franta, una dintre primele mele intrebari a fost daca la ei se copiaza la examene. Colegul meu mai tanar pe care l-am intrebat, absolvent de doar trei ani, deci proaspat, a zambit si mi-a spus: „Daca la noi cineva e prins copiind este exmatriculat imediat si nu mai are drept de inscriere nicaieri timp de cinci ani. Adica i se agata o tinichea de coada si gata, trece pe bara. Si la noi taxa anuala in scolile bune este de 8000 de euro pe an”. Am ramas mut, mai ales gandindu-ma la cei care pierd cu adevarat si pentru totdeauna sansa de a invata o meserie extraordinara GRATUIT. Caci inca o mai invata multi gratuit, ba chiar cu bursa… Dar copiaza, apoi termina facultatea, gandindu-se ca nu vor lucra niciodata, dupa care viata ii serveste cu cate un croseu de dreapta, capitalist si ajung sa isi caute post in meseria pe care au driblat-o… Dar copacii nu cresc pana la cer si minciuna are picioare scurte…

Diferenta e ca daca la francezi copiaza cineva, acest lucru reprezinta probabil exceptia, nu regula…

Celor care mai copiaza le mai spun o data ca asta e drumul cel mai scurt care da spre piata celor trei „N”, NIMIC, NICAIERI, NICIODATA, doar ca nu au ajuns inca sa inteleaga asta…

Mult succes celorlalti!

  1. Csabi
    2 Mai, 2012 la 7:02 pm

    Magnific, comme d’habitude! … de-ar şti cucul să vorbească, prietenii ştiu de ce.

  2. Valentin
    8 Mai, 2012 la 8:38 pm

    Da, frumoasa parabola, de-ar sti cucul sa vorbeasca… Imi aduci aminte de cineva de altadata… Cu venin de calaret…

  3. 13 Mai, 2012 la 5:08 pm

    Buna ziua,dati-mi voie sa nu fiu deloc deacord cu acest articol…mai bine zis cu ideea in sine,nu,nu copiatul este cauza pentru care tinerii absolventi romani sunt infinit mai slab pregatiti decat cei din Franta,nici pe departe…
    Principala cauza este programa din facultate…voi enumera pe scurt cauzele din punctul meu de vedere:
    -programa ANEFS-ului de exemplu este mega incarcata cu discipline de sport
    -materii total aiurea puse probabil pentru ca unii profesori de handbal sau sporturi de iarna sa nu someze in extrasezon cum ar fi COMUNICARE,INFORMATICA etc,materii predate de prof de care am mentionat si fara lipsa de modestie…le pot da lectii oricand de comunicare sau informatica…ei abia daca stiau sa deschida PC-ul.
    -lipsa de stagii practice in spitale sau centre de reabilitare…in romania de exemplu,ca absolvent anefs am aprx 90 de ore de stagiu,si alea facute prin azile de batrani…ei bine in Franta imi cer 1400 pentru aviz de libera practica….iata…incredibil,am terminat o facultate ce se lauda a fi cea mai buna si recunoscuta peste tot,recunoscuta degeaba pentru ca nu pot pleca(incerc de vreo 2 ani),mentionez ca am experienta
    -lipsa unor materii importante ca biomecanica,
    In concluzie,mi se pare absolut normal ca studentul sa incerce sa invete mai mult pe cont propriu,sa faca practica pe unde este primit si sa progreseze mai mult individual…iar la materii precum psihopedagogie,informatica,comunicare etc sa copieze,pentru ca este pierdere de timp sa stai sa tocesti acel limbaj de lemn,apoi sa fii evaluat la comunicare de un profesor ce leaga greoi 3-4 cuvinte fara greseli…
    Cu respect,

  4. Valentin
    13 Mai, 2012 la 10:22 pm

    Alexandru, ai dreptate, dar asta este totusi numai una dintre probleme, programa… Ideea cu prea multe discipline sportive nu este fantastica, dar nu s-a putut altfel, din pacate, asa ne-am infiintat. In viitor vor trebui facute modificari, ar trebui inceput maine dimineata… Se discuta de multa vreme problema asta, numai ca e mai complicat…
    Eu insa ma refer la copiat ca fenomen, vreau sa trag un semnal de alarma asupra unui comportament pe cat de neinteles, pe atat de toxic; chiar cu o programa mai slaba, putem invata cate ceva, daca trisam, nu invatam nimic. Echivalarea in alta tara cu materii care nu corespund este foarte grea, stiu si eu cateva cazuri…
    Si o intrebare. Crezi ca daca planul nostru de invatament ar fi identic cu cel francez, nu s-ar mai copia la noi?
    Ai incercat sa pleci in Franta si nu poti din cauza orelor insuficiente de practica? Ce ti s-a raspuns exact? Ti s-au dat stagii, ti s-a spus ca poti da un examen scris sau oral la materiile care considera ei ca iti lipsesc?

  5. 14 Mai, 2012 la 12:42 am

    Da,partea cu copiatul cred ca tine de mentalitate…presupunem ca o persoana de 18-19 ani este destul de matura incat sa realizeze ca se pacaleste singura si dupa ce ca materia este…insuficienta daca nici aia nu se invata….
    Probabil si cu alta programa s-ar copia…cert este ca indiferent ce ne cer francezii…avem nevoie de mult mai multa practica…si in centre bine organizate unde chiar sa putem invata ceva…
    Mi s-a raspuns ca din programa mea analitica reies in jur de 90 de ore de stagiu,ori pentru aviz as avea nevoie de 1400,mi s-a cerut sa revin cu documente prin care sa dovedesc ca am mai facut stagii…am revenit acum cu documente prin care dovedesc ca am lucrat cu contract de munca peste 1400 de ore dar nu stiu daca va fi ok asa…nu am un raspuns inca intrucat comisia a fost acum cateva zile….

  6. Valentin
    17 Mai, 2012 la 11:21 pm

    Poate ca totusi o sa reusesti, insa cred ca ei se refera la stagii de genul „formation”, adica niste cursuri de pregatire post-universitara. Ai facut vreun curs organizat de FRAK sau APK Muntenia dupa terminarea facultatii? Trimite oricum documentele, nici nu mai stiu ce sfat sa-ti dau, au respins cam multi romani in ultima vreme… Inca o intrebare, cum stai cu limba franceza? E foarte important, pentru ca daca nu stii limba nu te angajeaza nimeni. Sigur ca nu se cere analiza frazei si nici nu se da dictare, dar un nivel mediu face parte dintre exigentele lor minime.
    Cat despre partea cealalta, asa e, s-ar copia oricum, o persoana nu e matura la 19 ani, nici vorba, asa ca se pacalesc unii in continuare. Le uram pacaleala dulce, vine el Doctorul Realitatea sa-i trezeasca…

  7. 20 Mai, 2012 la 4:07 pm

    am nivel b1 delf…l-am luat anul trecut,cat despre cursuri de pregatire,nu prea am stiut de ele,am facut master si am lucrat vreo 3 ani….saptamana ce vine voi trimite actele doveditoare prin posta deoarece pe mail nu cred ca le-au luat in considerare ,o sa le tot trimit pana imi vor da autorizatia…

  8. Valentin
    20 Mai, 2012 la 5:17 pm

    Am inteles. Daca nu iti dau autorizatia va trebui sa faci recurs. Gasesti pe saitul regiunii la care ai trimis tot ce vei avea de facut si iti vor da ei instructiuni pe mail. Oricum vei primi un raspuns clar, ori stagii, ori examen. Examenul consta intr-o proba scrisa sau orala la materiile la care cred ei ca nu ai suficiente ore. Ideea de baza e sa-ti verifice atat cunostintele, cat si nivelul de franceza.
    Mult succes!

  9. 23 Mai, 2012 la 7:29 am

    Da,multumesc,sper sa fie un raspuns concret si as prefera sincer examen…mi-ar fi mai usor si cred ca m-as descurca…

  10. Valentin
    23 Mai, 2012 la 11:45 am

    Succes si sa ne scrii cum evolueaza lucrurile!

  11. Pasztay Zoltan
    23 Mai, 2012 la 8:21 pm

    Cocluzie
    De 15 ani spun ca NU se face destula practica si obligatoriu este examenul practic !
    Numai ca unii NU au dorit ca NU ……….paote alta data !
    In domeniul meu si acuma sunt 10 % din kinetoterapeutii cu vechime care stiu ce si cum e !! Vali !
    Sa vezi atunci , copiat !!??
    NUmai bine tuturor
    Bafta in sesiune si la licente si disertatii !
    ZP

  12. Valentin
    23 Mai, 2012 la 11:01 pm

    Foarte bine, dom’ profesor!!!! Aveti dreptate, asa e, sunt, ca de multe ori intru totul de acord cu dumneavoastra. Nu stiu cine nu a dorit, dar trebuie sa schimbam lucrurile.

  13. pasztai zoltan
    27 Mai, 2012 la 7:39 pm

    Multumesc si pe aceasta cale tuturor participantilor ( Conferinta Internationala de la Oradea si workshopurile ) pentru prezenta si atitudinea profesionala manifestat.
    va doresc succes in viata si in ac profesie minunata kinetoterapia / si miscare in beneficiul sanatii .
    Inca odata am reusit la Universitatea din Oradea sa avem ( prezenti 80 persoane la woekshopuri ) si lucrarile in plen reprezentanti din Franta , Germania, Ungaria, Spania, Litvania , Olanda, Romania .

    Comitetul stiintific
    Conf univ dr Zoltan Pasztai

  14. Rebeca
    21 Iunie, 2012 la 1:39 pm

    Eu is de parere ca faza cu copiatul nici nu ar trebui amintita in domeniul nostru. Cum sa te joci cu viata unui om !!!!!!!!!!????
    Mie mi se pare cea mai josnica treaba din parea unui student sa copieze, si dupaia sa si mai aiba pretentii : ” cine mi-s io”.
    Profesori ar trebui sa ia atitudine la aceata „tehnica”. Si pana la urma depinde de tine, este o alegere pe care fiecare o face, insa pe parcurs se vor vedea consecintele : adica sa fi in anul 3 si sa nu stiu ce oase is la memrul inferios mi se pare grav.

  15. Valentin
    21 Iunie, 2012 la 4:49 pm

    Ai dreptate. Eu sunt de aceeasi parere, dar totusi, tendinta e spre invers…

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

